Lej en scooter og oplev Kalymnos på egen hånd

Da jeg besøgte den lille græske ø Kalymnos i sommeren 2012 sammen med min kæreste, besluttede vi os for at leje en scooter i en dag. Det kørte alle de lokale rundt på. så vi tænkte at det nok var en god måde at komme ud og opleve øen.

Der er da også flere åbenlyse fordele ved det to-hjulede transportmiddel; det er relativt billigt at anskaffe en scooter, det er praktisk på de smalle veje, man kan parkere næsten over alt og der er indbygget aircondition.

Som turist er det også en fantastisk måde at opleve øen på, og da Kalymnos ikke er synderlig stor kommer man hurtigt rundt omkring på en scooter.

Der findes masser af steder i Massouri der udlejer scootere og det koster ca. 20 euro for en dag (inklusiv forsikring). De fleste steder kan man vælge at leje scooteren i 12 eller 24 timer. Har man lidt af en fartdjævel i sig, kan man vælge en af de lidt større modeller med op til 250 CC. Herhjemme vil disse modeller dog blive betragtet som motorcykler, og den mest almindelige model med 50 CC kører også ganske fint.

Vi lejede vores scooter hos Avis @lfa rent a bike som var det selskab vores rejsebureau anbefalede. De var også flinke og det hele gik meget fint.

Vær opmærksom på at det er et lovkrav at man bærer hjelm når man kører på scooter. Bliver man stoppet af politiet uden en hjelm kan man få en stor bøde på et par hundrede Euro. De fleste lokale ser dog stort på denne regel, og det var faktisk ikke noget vores udlejer nævnte, men for din egen skyld så tag hjelmen med.

Jeg fik æren af at køre scooteren på dagens udflugt, og da det var nogle år siden jeg sidst havde kørt på to hjul, startede vi stille og roligt med at køre nordpå. Det viste sig at være en rigtig god idé, da der næsten ingen trafik var på disse veje (ud over nogle geder).

Når man er lidt urutineret er det rart at der er god plads på vejen og at man ikke hele tiden bliver overhalet af biler.  Der var med andre ord optimale forhold når man skal lære sin scooter at kende og som bonus får man også en ret formidabel udsigt på disse veje.

Vi kørte først fra Massouri helt op til Embororios, der er en af de mest nord-liggende byer.

i Embororios er der en skøn lille taverna med udsigt over en lystbåde havn. Der var også en strand, men vi valgte i stedet at køre lidt tilbage mod Arghinonda Bay, hvor vi fandt endnu en strand, der faktisk havde en endnu bedre udsigt.

Her lejede vi et par solsenge og var der i et par timer før vi kørte tilbage mod Massouri og fortsatte sydpå.

Når man kører igennem Massouri og ud på den anden side af Myrties, så bliver trafikken noget tættere, stigningerne er større og svingende er mere skarpe.

Det er nu ikke så slemt hvis bare man kører fornuftigt og er opmærksom på trafikken. Faktisk kan man ikke helt undgå at skulle ned i dette område, for der er her alle benzintankene er og man skal selv fylde brændstof på scooteren inden man afleverer den igen.

Så vi fik lige tanken fyldt op inden vi fortsatte mod stranden Kandouhi. Det er en ret stor strand, men vandet kan være ret voldsomt, da stranden ligger ud mod åbent hav. Vælger man alligevel at kaste sig ud i bølgerne, kan det være en god idé at bruge badesko. Det lyder måske ikke så sexet, men når de store bølger rammer kan være svært at stå fast på stenbunden uden. Personligt oplevede jeg at blive væltet omkuld af bølgerne så jeg mistede balancen på de glatte sten og fik et kraftigt slag på foden. Det førte til en mindre forstuvelse, der faktisk kunne mærkes i et par måneder efter.

Heldigvis bruger man ikke fødderne så meget når man kører scooter, så vi fortsatte lidt rundt i området ved Panormas inden vi atter satte kursen mod Massouri. Her skal man huske at vejen er ensrettet ned igennem Massouri og at man derfor skal hele vejen rundt for at komme ned igennem byen.

Vi så flere turister, der kørte i den forkerte retning og det kan være farligt for vejene er nogle steder ret smalle og de store turistbusser fylder pladsen godt ud.

Vores tur på scooter var dog ikke slut endnu, da vi stadig havde nogle timer tilbage inden den skulle afleveres. Så efter et hurtigt pit-stop på hotellet kørte vi atter nordpå, helt op til Embororios hvor vi også havde været tidligere på dagen.

Selvom vi allerede havde kørt turen én gang, var solen denne gang på vej ned så der var et fantastisk farvespil på bjergvæggene vi passerede.

På vores aftentur måtte vi også holde ind ved vejkanten flere steder for at se solen gå ned over naboøen Telendos.

Vi havde en fantastisk dag på scooter og fik set en masse steder, som vi ellers ikke ville have oplevet. Sådan en tur kan klart anbefales.