Sådan undgår du solstik og hedeslag

Sådan undgår du solstik og hedeslag

Når man rejser sydpå til f.eks. Grækenland, så er den primære årsag for mange at man vil have noget sol. Man vil ned og varme sin blege dansker-krop og have noget kulør, så man kan få nogle misundelige blikke når man kommer hjem.

Sollys er også vigtigt for os, da kroppen bliver fyldt med D-vitaminer når vi opholder os udenfor.

Desværre er der bare mange, der glemmer at pakke den sunde fornuft med i kufferten og som bliver lidt for ivrige med at ligge ude i solen. Det resulterer som regel i solstik og en meget lidt misundelsesværdig rød kulør.

Én ting er at man måske risikerer at få ødelagt sin ferie af hedeslag og en brændende hud, en anden er, at solens stråler jo kan være ret farlige for os. Faktisk er kræft i huden nemlig blevet den hyppigste kræftform i Danmark pga. vores uhensigtsmæssige sol- og solarievaner. Kræftens Bekæmpelse gør derfor hvert år en stor indsats for at minde os om, hvor farlig solen egentlig er. Det betyder selvfølgelig ikke at vi skal undgå solen og droppe turen sydpå eller holde os indenfor hele sommeren, men blot at vi skal huske at omgås solen med sund fornuft.

Hold øje med uv-indekset

Det er særligt mellem kl. 12 og 15 at solen er allermest heftig, uanset hvor man befinder sig, men på Kalymnos kan man virkelig mærke at den brænder indenfor dette tidsrum. Det er dog ikke temperaturen man skal være mest opmærksom på,  det er solens uv-indeks.

Uv-indekset fortæller, hvornår man skal passe på i solen og det er en indikation af hvor kraftige solens ultraviolette stråler er. Det er nemlig styrken af uv-strålingen, der skaber den brændende fornemmelse på huden. I Danmark kommer uv-indekset sjældent højere op end 5-7, men jo længere sydpå man kommer jo kraftigere er strålingen. På Kalymnos er det f.eks. ikke usædvanligt med et uv-indeks på over 11.

Husk de klassiske solråd og få rigeligt med væske

Derfor er det en rigtig god idé at huske på de tre solråd:

  • Skygge
  • Solhat
  • Solcreme

Sværere er det ikke.

Dertil kan jeg så også tilføje at du også skal huske at drikke en masse væske i løbet af dagen (vand, ikke kun kolde Mythos øl). Det er vigtigt for at undgå hedeslag og solstik, der er tilstande hvor kropstemperaturen kommer op omkring 40°C. Det lyder måske ikke af meget når kroppen normalt har en temperatur på 37°C, men det kan være en tilstruende tilstand og føre til delirium, kramper eller endda koma.

Solstik opstår når man opholder sig for længe i direkte sollys uden at beskytte sit hoved, og dermed får temperaturen i hjernen til at stige. Hedeslag sagtens kan forekomme selvom om man befinder sig skyggen hele dagen. Rigeligt med væske er med til at holde kroppen nedkølet. Selvom alm. vand er godt og billigt, så er det også en fordel at drikke saltholdige væsker, da store dele af kroppen naturlige salt forsvinder når vi sveder.

Jeg oplevede selv da jeg var på Kalymnos første gang, at jeg ikke havde fået nok vand på en af de varmeste dage. Så om aftenen var jeg sløv, ør i hovedet og ikke særlig oplagt til at gå ud og nyde et lækkert måltid sammen med min kæreste. Det var simpelthen for dumt, så nu sørger jeg altid for at have en flaske vand ved hånden i løbet af dagen – bare for en sikkerheds skyld.

I mit tilfælde var det heldigvis kun en mild form for hedeslag, så det var rimeligt nemt at få kroppen i balance igen. Men er man hårdere ramt er det vigtigt at man kommer i skygge (gerne i et rum med aircondition), bliver afklædt og nedkølet med vand eller våde klude. Det vigtigt at vandet ikke er for koldt, ellers risikerer man bare at kroppens blodkar trækker sig sammen og derfor ikke kan komme af med varmen. Den idéelle vandtemperatur er omkring 15-18°C.

Vær ekstra opmærksom når du befinder dig på vandet

De fleste rejseselskaber arrangerer en form for bådtur til øerne omkring Kalymnos. Her tilbringer man dagen på et af gamle træskibe, hvor der ofte ligger en masse solmadrasser klar forrest på skibet. Her oplevede jeg sidste år, hvordan folk nærmest løb derud for at finde en god plads, så de rigtig kunne få maksimal udnyttelse af solen. Flere af disse personer havde tilsyneladende ikke tænkt på, at vandet reflekterer solens stråler og derfor er effekten og risikoen meget større når man er til søs. De var da også en anelse røde på kroppen da vi om aftenen returnerede til havneområdet i Pothia.

For lige at vende tilbage til D-vitaminerne, så behøver man i øvrigt ikke ligge direkte i solen for at de bliver optaget i kroppen. Kroppen danner nok D-vitamin, hvis blot man er ude 10-20 minutter om dagen 3 gange om ugen. Så selvom man omgås solen med omtanke, bruger solcreme og opholder sig i skyggen mellem kl. 12 og 15, får man stadig sin nødvendige dosis D-vitamin.

Så gør dig selv og din familie/rejsekammerat en tjeneste og lad vær med at blive overmodig ude i solen. Det er så utjekket og du risikerer bare at ødelægge ferien for dig selv.