Nyd solnedgangen på toppen af Telendos

Når man holder ferie på Kalymnos er det med meget stor sandynlighed på den vestlige side af øen, hvor de fleste hoteller er placeret. Det betyder samtidig at man hver aften har mulighed for at opleve, hvordan himlen skifter fra blå til en flot dyb-rød farve når solen går ned bag den lille ø Telendos. I de 20-30 minutter der tager solen at forsvinde helt, træder Telendos virkelig i karakter og man kan ikke undgå at beundre øens fine konturer.

Men hvad nu hvis man bare gerne vil se solen gå ned, uden at Telendos står i vejen den oplevelse?

Én mulighed er selvfølgelig at man selv flytter sig rundt på Kalymnos, for at få en anden vinkel. Det betyder i praksis at man skal enten nordpå til f.eks. Kastelli eller længere sydpå til Kantouni.

Én anden mulighed er at man i stedet tager over til Telendos og går om på bagsiden af øen. Herfra har man en utrolig flot udsigt og man kan følge solen forsvinde ned bag horisonten.

Det var præcis hvad min kæreste og jeg gjorde da vi sidst besøgte Kalymnos. Vi tog en taxi-båd fra Myrties kl. 20, og da vi 10 minutter senere ankom til havnen på Telendos skyndte vi os at gå til venstre, og dernæst om i gyderne for at komme til stranden Hoylaka.

Jeg var lidt urolig for om vi nu også kunne nå derom i tide, for himlen var allerede begyndt at blive mørk. Men da vi kom om til den vestlige side af Telendos, havde vi solen lige ud for os og vi kunne i ro og mag nyde den flotte solnedgang.

Vi var ikke nede på selve stranden, men stod i stedet højt oppe på bakken ned til strandeområdet. Her skal man lige være opmærksom på hvor man træder, for stien er ret tæt på kanten. Og hvis man træder forkert, så er der temmelig langt ned.

Nyd aftenmåltidet på en af øens restauranter

Da vi havde set det sidste af solen forsvinde, besluttede vi os for at blive og spise middag her. Der findes 3-4 forskellige  restauranter langs havnen på Telendos og vi valgte et bord på Restaurant Rita, som ligger der hvor taxi-bådene også ligger til.

Det er en rigtig fin lille restaurant udsmykket med farverige mosaikker og borde/stole. De har også en lille butik med brugskunst, som man evt. kan gå opdagelse i mens man venter på maden. Selvom det stadig var relativt tidligt at spise (ift. græsk tid) så var der allerede godt fyldt i restauranten, men vi var heldige at få yderst helt ude ved vandet.

Det var en lidt speciel oplevelse at sidde og kigge over på Myrties og Massouri. Normalt plejer det jo at være omvendt så man har skyggen af Telendos som udsigt, men denne aften kunne vi i stedet nyde synet af lysene i de to byer træde frem i mørket.

Det var helt sikkert en aften hvor man rigtig kunne mærke hvor fredelig og rolig Telendos egentlig er. Husk på, at her er ingen veje, biler eller gadelamper for den sags skyld, der var kun de folk der befandt sig på havnepromaden. Og de folk der boede på Telendos gik faktisk med lommelygter når de skulle tilbage til deres hotel!

Det var en fremragende oplevelse og jeg er glad for at vi fik det gjort.